Jag vet att många andra har skrivit om det här, det har även varit flera bråk i en hundchatt på kik som sele och halsband. Det här är så jag tycker, alla tycker olika, jag tar rätt illa vid när det står att halsband är sååå dåligt men jag har min åsikt, och alla kan inte tycka som jag.
För det första tycker jag det är onödigt att skriva "sele är så dåligt" "halsband suger" så jag kommer inte använda mig av de i dehär inlägget. Dem funkar på olika sätt och funkar bra på olika sätt, dessutom måste man komma ihåg att alla hundar och människor är olika individer, olika saker passar olika bra för oss. Oftast, i många fall vill självklart hundägaren göra det som är bäst för hunden och att sedan få höra från någon annan att man gör fel, får oss att gå i försvar. 
Det finns det en mängd olika typer av halsband och selar avsedda för att underlätta för hundägaren att ha kontroll på sin hund. Alla typer har sina för- och nackdelar och innan du bestämmer dig för att köpa det ena eller det andra bör du ta reda på hur de ska användas. Ett fast halsband kan vara av läder eller tyg och sätts runt halsen och knäpps fast. Du bör få in ett par fingrar mellan halsbandet och hundens hals annars sitter det för hårt. Det fungerar bra för många hundar medans andra kan bli mästare på att ta sig ur ett sånt halsband. Det vanligaste halsbandet som rekommenderas till hundägare är av typen halvstryp, det är även det jag använder för det mesta. 
Ett halvstryp ska precis gå att trä över huvudet på hunden annars är det för stort. Stryphalsband (kallas också strypkoppel) Fördelen med stryphalsband är att hunden har betydligt svårare att krypa ur det om man är ägare till en ”rymmare”. Det har använts under lång tid till hundar och tidigare ansågs det vara det enda halsbandet som fungerade för att få hunden att sluta dra i kopplet. Ett stackel är ett halsband med vassa piggar som trycks in i hundens hals ju hårdare du drar. Det säger sig självt att dessa är oerhört smärtsamma för hunden och är därför förbjudna att användas i Sverige, vilket jag är väldigt glad över! 
Selar finns i en mängd olika utföranden. Är tanken att din hund ska dra dig eller tex ett däck bör du vara extra noga med att köpa en dragsele som sitter bra på din hund. Dragkraften ska fördelas jämt på hunden och den får absolut inte skava. Draglinan fästes väldigt långt bak på hunden, nästan vid svansroten. Ska du spåra mycket med din hund är en spårsele en bra investering. Även denna sele måste sitta bra på hunden så att hunden utan problem kan röra sig. På en anti-dragsele fäster man kopplet fram på hundens bringa vilket gör att hunden inte har lika stor kraft att dra. Dessutom böjs hundens framdel mot föraren när kopplet spänns och det är då du bör belöna kontakten. Det finns dock en typ av anti-dragsele där två remmar går under hundens ben. Den selen innebär smärta och ibland skador på den känsliga huden och underliggande nerver.
 
Det finns många sätt att sluta få hunden att dra, det du ska göra är att tänka på vad som du tror skulle funka bäst för dig och din hund. Lyssnar din hund bäst på halsband eller sele? Är det ljudet på halvstrypet din hund reagerar på? Eller är det anti-drag selen? Kolla vad som funkar för just din hund, det är du som vet bäst om vad din hund trivs i och kan lära sig som bäst ingen annan. 
 

Kommentera

Publiceras ej