Igår blev det en spontan träning iväg till södra för att träna agility! Jag fick med mig Kinzie för första gången på länge! Jag hade även med Alice för att hon inte hade någon stans o vara. Och ja jag klarade mig faktiskt ifrån agiity bra! Inte ett ända hinder hoppade hon, men vi tränade lite på vippen, så helt kunde jag inte hålla mig ifrån. Vipper ger ju ingen riktig skada som med att hoppa hinder! Och hon klarade den nästan helt själv! Egentligen är det helt onödigt att träna då hon inte kommer köra på ett bra tag, haha! 
Träningen var bara tiill för att repetera grunden lite, som att ta ett hinder och svänga, runda ett hinder och hoppa, små korta kombinationer och så vidare! Kinzie kom knappt ihåg något men man såg att hon hade riktigt kul och tt hon älskar agility! Jag är van med Alice så nästan alla hundar jag tränar tycker jag är riktigt snabba, och Kinzie är så j*vla snabb! En sak vi måste jobba mycket på är att hon ska veta att hon inte ska hoppa ett hinder 2 gånger utan att hoppa och runda. Hon hoppar ofta dit och tillbaka istället för runt, men det går nog fort!
Jag har tänkt en del hur jag ska göra med kontaktfälten med Kinzie, Alice var det lätt rätt med RC då hon inte var så snabb, men med Kinzie hinner jag inte riktigt med, och hon hoppar oftast av då för att se var jag tar vägen, så på så sätt skulle 2på2av nästan vara det bästa, men jag tror det både skulle ta längre tid o mera jobb att lära in och sen tror jag det skulle ta längre tid på tävling. Så att istället lära henne att springa framåt, även fast jag springer så fort jag orkar springer hon 1 meter framför mig.
Och ja, det med att hon är så jäkla snabb som jag inte alls är van med blir det som att jag fokuserar så mycket på att springa så jag glömmer bort min handling, vilket blir väldigt rörigt för Kinzie. Jag hann tex inte med att göra byten idag, eller såklart bakombyten men hade inte ens chans med framförbyte eller blindbyte, det är också något jag får träna på! Jag vet att man inte ska jämföra med andra men när man ser hur bra dom springer, handlar och gör allt perfekt blir man så avundsjuk!! min handling kommer nog med tiden men så jäkla bra och snabba alla är, haha! 
Det är även så skönt att Kinzie går ihop med alla hundar, men hon har fokus när man kör, 100% fokus och försöker verkligen se vad jag vill, och de suget hon har på alla hinder, wooow!! Vi testade vippen, jag trodde hon skulle vara super rädd för den eftersom hon var det för 1 år sedan men nej! Hon sprang upp på den i full fart, där jag inte heller hängde med. Jag höll i vippen så den inte åkte ner i början såklart så hon inte skulle bli livrädd, men när man tog det sakta men säkert kommer hon snart kunna ta den helt själv! Man vill ju inte stressa heller! Som jag gjorde med Alice..
Jag har inte mål med Kinzie men det skulle ju vara super kul att komma ut och tävla med henne när vi är helt redo! Både jag och Kinzie måste träna en del innan vi är redo för att gå ut på banan och klara av hela loppet! Jag tänker inte alls stressa med henne, jag tänker träna klart i vårat egna tempo och inte heller sätta nått datum vi ska satsa på att bli klara, jag menar det kommer ju en vinter också, det går att hyra hundhall men det blir inte lika mycket agility, men jag hade tänkt träna lite freestyle med henne under hösten och vintern, så vi fortfarande hålls igång och att det inte blir ett så stort uppehåll som förra året!
 
Alice satt mest och tittade på, och eftersom det var andra hundar där ville jag inte släppa henne lös och köra freestyle heller, men det fick bli lite lätta trix och sen mös vi bara lite! Jag har ju börjat om backandet, hon gör det jätte fint i ca 1 meter men sen backar hon inte mer, jag vet inte hur jag ska ta mig här ifrån, jag vågar inte ta chansen att råka störa de vi har tränat på nu ett tag! men vi får se hur det blir! Någon gång måste det blir bra ju! Men jag vill hinna med så mycket när vi tränar att jag nästan glömmer att träna annat som behövs, hon glömmer nästan runt, sicksack och så vidare. Men men!
 

Kommentera

Publiceras ej