Nu har jag äntligen tagit mig tid att skriva ett inlägg om våra problem. 
Vi kan ju börja med katter..  
Katter ja, ni som har följt med på bloggen ett tag vet hur svårt katter är för oss. Vi har hållit på i 1 och ett halvt år nu, mitt mål har alltid varit att kunna gå förbi ALLA katter utan att vara spänd eller iallafall utan utfall eller sträckt koppel. Jag har provat väldigt många metoder och än idag har jag inte hittat den metod som funkar för OSS. Jag tar in alla tips jag får och ni får jätte gärna skriva tips! Dom metoder jag har testat har jag testat en efter en men testat dom rätt länge för att se om det ger resultat. Jag tror den första metoden var att vi satt och tittade på katten, varje gång hon kollade bort eller upp på mig fick hon godis, eller om honla sig ner osv. Själv tyckte jag inte att den hör metoden funkade alls för Alice gjorde bara utfall hela tiden och brydde sig knappast om dom sakerna hon gjorde rätt. Så jag började leta efter en ny metod och det tog sin tid. Medan gjorde jag bara så att jag gick förbi katten med bra avstånd (kanske 5-10 m), och belönade henne när hon inte brydde sig, kollad upp på mig, men det var inte ofta de hände, utfall på utfall med denna metod också. Det ända som var bra med dessa metoder tyckte jag var att jag så tydligt fick se NÄR hon skulle göra utfallet, jag såg hur hon gjorde med kroppsspråket, öronen och om hon slickade sig runt munnen. Jag letade och läste, till slut hittade jag en metod som var helt annorlunda. Man skulle låta hunden göra utfall osv men när den "avslutade" utfallet och hon gick där ifrån skulle jag belöna. Då blev det som att gå där ifrån var en belöning, den metoden funkade faktiskt väldigt bra! Det ända negativa var ju de att i slutet var det alltid utfall sen kollade hon på mig, fick en godis och sen gjorde utfall igen. Men i början kände jag verkligen att det här var en metod för oss! När jag märkte det som var negativt började jag leta igen. Jag lånade även lite hundar som funkade med katter och som gillade katter, som inte spände sig eller något. Och jag tränade också bara på tuffa katter som Alice fick respekt för. Vi hade ju en katt hemma, jag tror våran katt gjorde det värre i våran träning  våran katt var väldigt skygg osv vilket gjorde att Alice kände att hon KUNDE ta över. I slutet gick det dock bra faktiskt och nån gång ibland kunde båda gå runt lösa osv i lägenheten, våran katt var ju mest ute så! Så att ta hjälp av andra hundar och träna på tuffa katter kan man ju säga är en metod. Den metoden efter det är även den jag använder nu, eller jag skulle väll säga att det är flera slags metoder då jag försöker variera lite hur jag får henne att inte göra utfall. Antingen gör jag så att när det kommer en katt eller att vi går förbi, sätter jag mig ner bredvid Alice och börjar göra lite trix som vackert, Tass och sånt som hon inte kan vända sig om eller något, om hon ser katten men fortarande jobbar får hon massor av belöning! De andra jag använder mig av är att jag går förbi katten, om hon spänner sig eller gör utfall gör jag inget mer än att bara locka på henne och vända oss om, göra en liten cirkel och gå förbi igen, de gör jag ända tills hon inte spänner sig eller gör utfall. Dehär är nog den bästa metoden för oss än så länge, jag tror alltid att katter kommer vara lite svårt för oss, men redan har det varit fantastiskt att göra den här resan med Alice <3
 
 
Hunden möten ja. Det har blivit till en viss del bättre men som det ser ut i dagsläget är jag inte alls nöjd. Mitt mål är väll typ samma som med katter, hon ska gå förbi utan att spänna sig och vi ska kunna gå förbi en hund utan sträckt koppel och avslappnade! Jag har ju redan skrivit lite om hund möten men jag skriver det igen. Jag har som med katter inte bara använt 1 metod utan 4-5 metoder. Och som sagt om ni har nått tips kan ni gärna skriva till mig! Den ena metoden jag använde var att gå förbi men några meters avstånd och när hon spände sig sa jag till och när hon fokuserade på annat fick hon godis, den funkade typ inte alls för oss så jag började med en annan metod jag visste om. Då skulle jag som med katter avbryta henne från att spänna sig, göra utfall eller skälla, sen börjar jag göra trix som vackert, Tass, ligg osv, men Alice tyckte alla hundar var mycket mer intressanta så det funkade inte alls. Just nu håller jag på med en metod som går till såhär, när jag ser att vi möter en hund går jag åt sidan, alltså till gräs eller början av en skog. När hunden passerar försöker jag få kontakt och belönar när hon gör rätt, när den har gått förbi, om jag har tid brukar jag gå efter dom kort för att Alice ska få känna lukten av hunden. Den metoden hade jag redan testat innan jag försökte på nytt, på första försöket med metoden funkade inte hon flög ut på vägen för att komma till hunden.. men nu funkar det faktiskt bättre! 
Jag har alltid tyckt att hund möten har varit rätt så jobbigt att träna redan från början, speciellt när man inte är på humör för det. Vi har riktigtLångt kvar att jobba men nån gång ska det blir bra <3
 
Fåglar har vi fått som problem senaste halvåret. Var ända fåglar vill hon ta och dom flyger ju iväg vilket blir ännu roligare! Egentligen är det inget problem som stör oss jätte mycket men tex på agility planen kan hon sticka efter en fågel osv, eftersom det är ett problem vill jag såklart lösa det! Jag tror det inte finns  någon speciell metod så jag har bara sagt åt henne när hon gör fel och berömt massor när hon gör rätt. Jag tror fåglarna bara är tillfälligt och att det snart går över så jag lägger inte allt för mycket energi på de, då lägger jag hellre min energi på hundmöten och katter! 
 
Jag skulle väll inte säga att de andra vi har svårt med är problem, det är mer i vardagen som att gå fint ellertex hon vågar inte gå runt på bussen om den åker, hahah. Men ja sånt i vardagen!
Vi hörs :)
 

Kommentera

Publiceras ej