Ja sista helgen på sommarlovet, sista helgen innan skolan, innan 2 terminer av plugg, slit men ändå glädje! Jag börjar om 3 dagar i en helt ny skola, helt nya människor, nya lärare och nya kunskaper. Jag är sjukt nervös nu när det börjar närma sig, och kan det bli en bättre sista helg?
I onsdags kväll kom Shiva och Stitch till mig! Shiva är en chihuahua, han är 11 år tror jag så han är rätt gammal! Shiva har bara 1 öga då det har gått lite vilt till i ett slagsmål, men han lever livet som vilken annan hund som helt, han är rätt lat. Gillar att ligga bredvid en och mysa men på nätterna ligger han hellre nere vid benen! Ja, han kan inga trix, inte ens sitt? Har försökt lära honom hela helgen så snart kanske han kan de, eller? hahah!
Katinka Winbergs bild ( http://happytails.blogg.se)
Stitch är en jack russel, tror dock inte att han är renrasig för det ser inte riktigt så ut, möjligtvis kanske Dansk Svensk Gårdshund men vet inte riktigt. Han är iallafall 4 år, så han har livet framför sig. Han är tyvärr lite rädd för händer, eller lite tillbaka mot människor över huvudtaget. Men när man väl får mysa med honom (det kommer med tiden), även på morgonen kan han komma o pussa lite på en. Och idag fick jag leka med han (!!!). Stitch är gryyym på dog parkour och verkar gilla agility! Han kunde ingen agility alls i onsdags men idag söndag kan han tunnel och en del hinder. Han kan runda hindret och hoppa också! Han kan sitt och just nu försöker jag lära han snurra/spinn! Jag vet inte vart har får det ifrån men ibland kan han helt plötsligt från super glad gå till att vara sur och börja morra, oftast går han på den hunden som är närmast men oftast har man kontroll innan något händer.
 
Under torsdag var det bara en dag för hundarna att känna sig hemma! Så det var inget märkvärdigt med torsdag hahah!
I fredags passade jag även en annan hund. Den hunden heter också Shiva men är en tik och är en stor Amrikansk Bulldog på 3/4 år tror jag. Jag kände henne sen ett år tillbaka ungefär och har passat henne lite då och då. 
När jag fick reda på att jag skulle ha henne frågade jag Katinka om hon ville ta långpromenad med oss på fredagen då, och de ville hon! Katinka hade Lexie och sen var hon också hundvakt till en hund som heter Sierra! Så det fick bli 6 hundar. Vi möttes i skarpnäck och började gå i den otroliga värmen mot vattnet i sköndal, där hundarna skulle få stanna och bada! När vi kom fram märkte vi att Stitch verkligen älskade att bada! Vi visste redan att Sierra älskade att bada så det var väll rätt nära på att katinka också fick ta ett dopp, haha. Vi var vid vattnet i ungefär 30 minuter kanske sedan gick vi till en hundrastgård, eller troligen nu en gammal hundrastgård för att ta gruppfoto. Och som vanligt gick det väll sådär.. Stitch fick sånt där igen och började morra när vi tänka ta bilden så det sket sig, men vi struntade i honom och tog utan honom! Sen fortsatte färden hem, vi tog en lite snabbare väg hem dels för att hundarna var trötta och för att det var såå varmt. Hundarna skötte sig, Alice skötte sig! Verkligen en lyckad långpromenad tycker jag!
Katinka Winbergs bild! (http://happytails.blogg.se)
På lördagen alltså igår var det planerat en träning på södra med Katinka igen och så fick det blir! Vi möttes redan på första bussen. Jag hade med mig Happy och Stitch. Happy hade jag för att jag skulle passa henne under kvällen så hon fick hänga med! Katinka hade med sig Lexie, Luna och Liten.
Vi hade inte tänkt på någon bana men när vi kom fram efter försenade bussar stod det en liten kombination uppställd! Så vi kom bara på något man kunde köra, sedan stod det massor av andra hinder framme också! Jag hade tränat tunnel med en rusta tunnel med stitch dagen innan, så jag var lite rädd för att han inte skulle våga ha riktiga tunnlar som finns på södra men jo! Han klarade det och han tog tunneln så länge man var tydlig med vart han skulle. Det kändes riktigt bra hela träningen! Han hoppade oftast hindrerna man skickade honom på och han har verkligen utveklats så mycket sen sist jag tränade han. Jag testade även böjd tunnel och gissa vem som klarade det till och med! Stitch!!! Började såklart men bara lite böjd, kastade igenom en godis och han klarade det! Körde 2-3 gånger med lite böjd innan jag gick till nästa nivå med mera böjd, så höll jag på tills tunneln var rätt böjd. Jag hade tränat på en kort böjd tunnel så jag gick och tränade på en lite längre istället. Det gick sådär i början men han lär sig väldigt fort! Han klarade till och med det, och klarade till sist 3 tunnlar på raken med svängar osv. Katinka tränade också honom lite, hon testade vippen med honom och han verkar tycka den är kul! Tror dock det finns risk att han springer för fort upp och flyger av den, men man får jobba på att dempa honom innan! Men absolut inga andra problem med den! Men såklart fick han ju inte köra den själv utan den fick åka ner försiktigt.
Med happy tränade jag mycket svängar och byten men även slalom. Hon lyssnar ju så rätt så bra och har verkligen bra fart! Men jag har märkt att hon chansar mycket, om tunneln är under A-hindret och hon ska ta tunneln springer hon upp på A hindret. Jag kan säga tunnel men hon hoppar hindret istället, men det kändes ändå riktigt bra. Hon slarvade en del med slalomet varje gång så jag valde att de bort 8 pinnar så jag körde med 4 igen för att få det att sitta. Sedan 6 pinnar men redan där fastade vi, hon slarvade varje gång vi försökte men till slut så! 
Ja sen kommer man ju till min och Katinkas vanliga otur.. Vi trodde att bussarna gick 1 gång i timmen som dom alltid har gjort men när vi stått där och trott bussen var 10 min försenad kollade jag upp och såg att det inte gick en fören 9. Om vi åker vid 9 är vi hemma 10? Men vi gick ända ut till stora vägen och där gick en buss till Farsta strand vi kunde ta, den skulle gå om 13 min. Så vi stod där o snackade så gick vi bussen och gick av igen vid farsta strand. Vi tajmade skarpnäck bussen rätt bra och vi var hemma ungefär en halv timme innan vi egentligen skulle vart framme! Men hundarna var väldigt snälla mot varandra. Det var bara stitch som började morra när vi skulle ta en gruppbild (såklart -.-) så det blev ingen, eller jo en på stitch och happy som ni ser här nere men inget mer. haha.
 
Idag söndag har vi bara vilat, jag hade även den stora Shiva idag också en stund men vi har bara haft en liten mys och vilo dag! Imorgon ska Stitch och Shiva tillbaka till Tilda. Kommer faktiskt bli tomt med bara 1 hund men ändå väldigt skönt!
Sen måste jag faktiskt skryta lite om min hund. Det är inte många hundar som accepterar att andra hundar kommer hem till en, är i soffan, eller sängen, går runt i lägenheten, dricker vatten osv men den här helgen har jag fått ett kvitto på att min hund inte bryr sig om det. Hon har varit så snäll mot båda shivorna, stitch och Happy! Och det var ju inte bara en hund här utan det var ibland 3 hundar som inte bor här som var här. Jo men lite stolt är man väll!
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej